Friday, October 09, 2009

Den halländska vintern finns visst på vykort

Kajaktur med Bröderna Erixon till toner av "Frillesås friendship" med Janne Lucas




Den halländska vintern finns inte på vykort av Alex Bengtsson


läppar som skakar
och ben som springer
från skolgården
ner till stradremsan

den finska killen
med geväret
på youtube
är en vanlig pojke
för mig

jag sprang runt
och letade
men inte ens
din mamma
hade sett dig

du stod på knä
vid strandremsan
ville bli ett
med drivveden

den halländska vintern
finns inte på vykort

jag ville bli ett
med någon annan
så jag tog
en expressbuss
mitt i natten

med samma sång
i hörlurarna
till den besjungda staden

där sa flickorna saker
jag aldrig hört
medan pojkarna
tittade ner i borden
för att sedan
se ilskna ut
och döda alla
drömmar

det fanns en man
som pratade
om lik
i garderoben

jag sa
du är som jag
han sa
det hoppas jag
verkligen inte

så jag tog ett tåg
och tänkte
att tala
är silver
och vissa saker
ska varken
ses eller sägas

den halländska vintern
finns inte på vykort

jag lyfte lådor
och slogs
med sånt
som varit
på ett skaldjurskokeri

en dag
fick jag
ett telefonsamtal
om att ge sig av

och väskan
var redan
packad

men jag visste
inte vart
jag skulle
trots att konduktören
log och sa
lycka till

såg jag
bruksortsidioti
utan fönstret
hela resan

nu går jag
ensam
längs strandremsan

ska försöka
göra mitt bästa
för dom
som står mig närmast

den halländska vintern
finns inte på vykort

tro mig
jag har sett den

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se