Monday, July 19, 2010

Unforgotten classics



Han funderade en stund på att dra den där historien om tjejen som kom in med sperma i håret. Det kanske hade funkat, tänkte han i några sekunder. Men han hann aldrig bestämma sig. Klasse Börjesson ställde fram två Frillesåsardrinkar på köksbordet.
- Men lek med tanken då!, försökte Klasse Börjesson.
Det snöade ute. Eller så var det bara jävligt immiga fönster. Han kunde inte avgöra det. Och det var ingen idé att fråga. När Klasse Börjesson manade till fest då skulle man stanna där. Inte bege sig ut på villovägar.
- Det flyttar in tre somaliska familjer i samhället. På mindre än en månad, fortsatte Klasse Börjesson och tog en rejäl klunk av sin Frillesåsardrink.
Hallonsoda blandat med gin. Det var en klassiker. Ett outtalat måste på Klasse Börjessons tillställningar.
- Och det tar fanimej mindre än en vecka sen så är en av dom där pepparkakagubbarna på Hanssons dotter, sa Klasse Börjesson.
- Har det här hänt?, frågade han lite försynt.
Han kunde inte erinra sig att han hade sett några somalier i samhället. Varken på Konsum, ute på torget eller vid busshållplatsen.
- Men lek med tanken då! Fast det är väl sånt dom där lär sig på kurserna inne i stan. Dom går där några dagar. Det är väl någon jävla sockärring som berättar för dom att dom ska ta för sig. Välja och vraka. Sen dansar dom smågrodorna som att det skulle räcka. Jag blir så trött på skiten.
Klasse Börjesson verkade inte veta om han skulle sitta eller stå. Han vankade runt i köket. Tog tag i stolen. Fingrade på sin mobiltelefon. Öppnade kylskåpsdörren. Stängde kylskåpsdörren. Klasse Börjesson hade ingen ADHD-diagnos. Det brukade han deklarera efter fyra eller fem Frillesåsardrinkar.
- Och folk pratar ju. Du vet att jag inte hänger med på sånt. Jag har mitt. Jag sköter mitt. Det har jag alltid gjort. Du vet att jag alltid har gjort det, sa Klasse Börjesson.
- Vad pratar folk om?, undrade han.
- Sedan jag startade firman så tar jag inte sådana risker, sa Klasse Börjesson och satte sig till slut.
Klockan var bara halv åtta. Inga andra gäster hade anlänt än. Han tänkte att han kanske skulle avbryta konversationen med den där historien om tjejen och den torkade sädesvätskan.
- Men lek med tanken då! Det är väl inte konstigt. Det hör ju till sakens natur att folk ställer sig med brinnande facklor och grejer utanför det där jävla aphuset. Kom igen då! Lek med tanken då!, skrek Klasse Börjesson och smällde sitt Budweiserglas i bordet.
Han tänkte att det kanske var bäst att dom flyttade sig ut i vardagsrummet. Kanske kunde dom sätta sig framför Klasse Börjessons laptop och söka på några unforgotten classics. Som när Kjell Bergkvist skäller ut Tom Hjelte i något Robert Aschbergprogram från början av 1990-talett. Eller någon sketch med det där halvdåliga humorgänget inne från Kungsbacka.
- Drick upp nu, sa Klasse Börjesson och reste sig.
- Jag gör vad som helst för dig, sa han och festen hade inte ens börjat.

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se