Thursday, September 30, 2010

Glada miner och skräckslagna blickar

Alla har glömt
dagen då Bräckans Innebandyklubb
gick upp i Elitserien
i mitten av nittiotalet

Och ingen minns
liken som flöt iland
längs Hallandskusten
några decennier tidigare

Så glada miner
i den svettiga Aranäshallen
så skräckslagna blickar
vid ett grått Näsbokrok

Jag känner den kalla jävla vinden
i en menlös hemstad
ingen vill kännas vid
och inte jag heller

Alla har förträngt
tiden då KBI, Åsa och Fjärås
spelade i samma division
som GAIS och Qviding

Och ingen vill kännas vid
nazistprästen på fyrtiotalet
i Ölmevalla församling
bara möjligtvis farmor

Jag träffar en artonårig
sverigedemokratisk kommunpolitiker
som vill folkomrösta
om några grabbar från Kabul
ska flytta hit eller inte

Jag tar en öl
en Gammel Dansk
och en öl till
och en Gammel Dansk på det
på Prinsen med Mattias, Jivina
och Robin och hans tjej
som låg med tio andra killar
och något band
där varenda bandmedlem har skägg
och dom frågar hur det kunde bli så här

Jag somnar bredvid dig
älskling
det blåser kallt
runt omkring oss

Och jag drömmer
om glada miner i Aranäshallen
och skräckslagna blickar
på Näsbokrok

Om livet och döden
och all skit vi får uppleva
precis där däremellan

1 comment:

Anonymous said...

älskling, det behöver inte svårare än såhär. det är du. det är jag och både dåtid och framtid. se, du kan ju om du vill!

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se