Monday, December 21, 2009

Borderlinebaby


det skjuts slagskott mot oss
så vi springer längs med s:t eriksgatan
för att slippa ifrån
dom som vill oss väl
men bara gör oss illa

det kastas kottar och kastanjer
på tillställningar
utan bord och stolar
så vi stirrar irriterat
på sådana som stirrar
lika irriterat
under bussresan därifrån

flickor och pojkar
som är mycket äldre än så
gör tusen nålar på oss
dom som har en myndig stämma
talar om rätning i leden

jag kör ner huvudet i sandlådan
och skriker
borderlinebaby

det skjuts med knallpulverpistoler
mot våra öron
så vi rullar ner för hammarbybacken
tills det slutar smälla

det kastas snöbollar med is i
i katakomberna i gamla stan
ungerska ögon
och smutsigt sex
så vi tar en taxi till en annan statsdel
och rullar nakna i pudersnön

flickor och pojkar
med stora muskler och hårda nypor
tar polisgreppet på oss
dom som har en hemförsäkring
delar ut domedagsprofetior

jag låser in mig i garderoben
och skriker
borderlinebaby

det skjuts med luftgevär och soft airguns
tidigt på morgonen
i varenda jävla gathörn
så vi klamrar oss fast i återvändsgränden
det kastas kinapuffar mot oss
som känns som handgranater
så vi håller varandra i handen
och pratar om halland
hela vägen hem
tills att halland känns som mer än hemma

flickor och pojkar
går med barnvagnar och ber oss
dyrka dom
så vi dyrkar upp
dörren till en tredjehandslägenhet
och somnar med skräck i blicken

jag har börjat inse
att jag aldrig blir av med
den där jävla skitungen i mig
borderlinebaby

så mycket som blir ogjort i mitt liv
borderlinebaby

hatar den här elden
trots att den håller mig levande
borderlinebaby

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se