Monday, December 21, 2009

Förr eller senare kommer hösten


det var efter att jag klev ur den svarta sportbilen
och gick ner i fel rulltrappa
på centralstationen
som jag slog fast det för mig själv

vi hade det förbannat bra tillsammans
både vid kusten
och i den dalsländska skogen

det spelade ingen roll
att du var livrädd för att köra bil
eller att du inte förstod
din storhet inför vägval och beslut

det var när jag gick mellan medborgarplatsen
och den trevliga delen av södra station
som jag fick bekräftat
att trygghet och frihet kan vara samma sak

vi hade bra rutiner sommaren år 2008
både på onsalahalvön
och i en svinkall villa i bohuslän

det spelade ingen roll
att du var pank och ledsen
eller att sverige gjorde bort sig
i fotbolls em den sommaren

det var när jag stod i hissen
på skitiga fridhemsplan
i förhatliga december
som jag pratade tyst om hur bra det var

vi hade inga stora drömmar
men drömde nog mest hela tiden
trots att vi visste
att hösten skulle komma
förr eller senare

att den obehagliga diagnosen
var obotlig
men den sommaren
hade vi faktiskt bra rutiner

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se