Wednesday, December 16, 2009

Kattegattmadonna


Den här stan är bara bakgator
du hade sagt det förut
jag hade sett dig förr
när du kom flygande
med saltstänket
in över kusten
någonstans för kanske
fem-sex år sen


Från alla kobbarna och skären
med en sprucken röst
som bara försökte tala med mig

Minns vinternätterna
när inte ens sillbåtarna
eller dom ryska tankfartygen
vågade sig ut

Jag åkte runt på en jävla spårvagn
med snustorra läppar
väntade på ett syndafall
som aldrig kom
inte ens från kompisar från förr
eller Kellysfyllor som tog fart
redan på eftermiddagarna

Den här stan är bara bakgator
du hade smekt Spanien
med varsamma händer
pratade sällan högt om det
varken i Långedragsvillan
eller i sätet bredvid mig
om du verkligen satt där

Minns sommaren
dom snälla hundarna som badade
med sina ägare
trenchcoatspundarna som vadade
till den tuff-tuffa musiken

Söp bort mina pengar
för ett Interrail
stod vi mitt emot varann
i ännu en bortglömd korsning

Du sa att här finns bara bakgator
jag nickade och förstod
sedan flög du vidare

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se