Tuesday, December 28, 2010

Raymond Carver är död så leve honom

Jag är inte rädd
för att supa ner mig ensam
i en stuga på Västkusten
till tonerna av Totta Näslund
och för att tyckarochtänkarfolk
ska se ner
på en sådan mänsklig gärning

Jag är inte rädd
för att slå tärning med dig
och sedan torska
och den som förlorar
få stå ensam
i en nazistisk
första maj-demonstration
i Helsingborg av alla ställen

Jag är inte rädd
för historier utan slut
som saknar någon som helst
mening
med tid för eftertanke

Jag är inte rädd
för att gå på isen
på en bottenlös mosse
och att någon gammal släkting
ska upptäcka mig
och ringa hem till mamma och pappa

Men jag är rädd
för mamma och pappa
i övrigt ganska mycket
förutom det där med Totta Näslund då

Jag är inte rädd för myndigheter
och menlösa konspirationer
som vissa tydligen tycks vara

Jag är inte rädd
för att bli akterseglad
i den amerikanska södern
om det nu skulle gå
för det finns säkert gott folk där också

Och jag är inte rädd
för vidskepliga saker
som syndafloder och sharialagar

Jag är bara lite rädd
för det där jävla rådjuret
som väckte mig imorse
där det stod
och stirrade på mig
genom sovrumsfönstret
och att Halmstads Bollklubb
till slut ska ramla ur Allsvenskan

Jag är inte rädd
för hjärnskrynklare
och andra hobbypsykopater
som springer runt
och ger folk diagnoser
så fort de känner sig lite hotade

Jag är inte rädd
för att plagiera någon dussinidiot
som jämställer sin medverkan
i något TV4-program
med månlandningen
och Judaskyssen

Jag är inte rädd
för provocera någon dussinidiot
som tror att den äger hela världen
bara för att någon annan dussinidiot
följer the orginal dussinidiot
på Twitter eller vad fan det heter

Jag var inte och är inte rädd
för att någon ska ringa från Dalsland
och ha något tråkigt att berätta

Jag är inte rädd för frireligiösa
och jantelagsrunkare

Och som sagt

Jag är inte rädd för historier utan slut
som saknar någon som helst mening
med tid för eftertanke

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se