Sunday, January 23, 2011

Spöstraff ska dom ha (Hemtrevnad och psykafarmaka)

Då spelade jag luftgitarr
i badrumsspegeln
och kom för sent till skolan

Idag spelar jag luftgitarr
i badrumsspegeln
och kommer för sent till jobbet

Du säger att du också
gör grimaser i hissen
ner från sjunde våningen
men bara när du är ensam

Du säger att jag
äter upp dina Djungelvrål
när du är ensam i duschen

VAKNAR VI UPP
SOM LOKALA KULTURPERSONLIGHETER
I EN SMÅSTAD
AV PSYKAFARMAKA OCH HEMTREVNAD
SÅ KÖLHALA MIG BABY
I NÄRMASTE VATTENDRAG

Behöver inte knark
eller en livsavgörande vändning
suktar inte efter revolutionsromantik
eller vitsord från någon självutnämnd hycklare

Kan inte tänka klart
så ge mig en käftsmäll och en vevgrammofon

Då drack jag tequila rose
och gick på biltak
mellan drömmarna

Idag ser jag dimman
över Hjulsta
och drömmer om karoken
på Johnnys bar

Du säger att du aldrig
haft gröna naglar
innan det där nagellacket
då har du aldrig prövat kramsnus

Du säger att du dör
när du missfärgar det vita bordet
med det gröna nagellacket

VAKNAR VI UPP
PÅ EN TILLSTÄLLNING
DÄR DET MINGLAS OM MAKTEN
PÅMINN MIG DÅ
OM ATT SPÖSTRAFF SKA DOM HA

Behöver ingen bekräftelse
eller en butler i tunnelbanan
suktar inte efter samkväm
med folk jag inte gillar
men måste känna

Kan inte tänka klart
så ge mig en käftsmäll
och en teckning från ett dagisbarn

Då var ett skavsår ett skavsår
och inte en påminnelse om något

Idag är ett skavsår
en påminnelse om något
och ingenting mot hemorojder

Du vankar runt i rosa morgonrock
och likställer mig med en nittiotalsikon

Du sjunger på en Monchichi-låt
och det är söndag
och det finns inte
så mycket mer att orda om

VAKNAR JAG UPP IMORGON
MED 1000 FANS PÅ FACEBOOK
SKA JAG TATUERA IN
"DET ÄR FÖR MÅNGA SOM SNACKAR"
I SVANKEN PÅ MIG SJÄLV

Behöver ingen hög svansföring
för att hålla balansen
letar inte efter hål i huvudet
så försök att skrynkla
någon annans jävla hjärna

Men jag kan inte tänka klart
så ge mig en käftsmäll och en tvättstugetid till

1 comment:

Daniel said...

det är väl gott med nyanseringar, skönt att läsa något som inte blir varesig politiskt korrekt eller hormonpilskt när musan tystnar.

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se