Wednesday, November 04, 2009

Kungsbackas mest hatade kommer hem


Sommaren år 2001 försökte jag mig på "seriös hiphop". Det gick la så där. Demon hette "Kungsbackas mest hatade" och den var la så där. Studion där det hela spelades in var på det gamla ungdomshuset Kingston. Där hade det "oseriösa hiphopbandet" LGFM retat upp hårda hc-killar, fräna grungekillar och sonen till han som skrev "Jag vill vara din Margareta" genom att vinna någon slags skoltävling i musik året innan. Det är fortfarande en gåta hur fan det gick till. Det "oseriösa hiphopbandet" går dock fortfarande att lyssna på. Det kan man göra här:
http://hem2.passagen.se/ebb018/mp3.htm

År 2008 blev jag hembjuden till det nya ungdomshuet Allé för att läsa dikter och hålla låda. Det blev en nästan tårdrypande tillställning där jag mässade för kidsen om kärlek, lokalpatriotism och klasshat. Jag känner folk som var där. Dom sa att det var okej.

I år återuppstod Kulturnatten i Kungsbacka. Självklart var varken undertecknad eller Rivaliserande stenar inbjudna. Det är nämligen så det brukar vara. Finkulturens fanbärare i Kungsbacka tar hellre in än ett gäng pajasar med fioler och utsocknes scensnackare. Den enda korrekta akten i kommunens program var Peter Rudvall.

När kidsen i kommunen nu öppnar eget. Elektronen vid Lindälvsgymnasiet är jag dock inbjuden. Det beror väl mestadels på att lillebrorsan till ena halva av det "oseriösa hiphopbandet" är med och arrangerar.

I en halvtimme under fredagskvällen tänkte jag mässa till ungdomarna om vad som är fel i deras hemkommun, om varför Martin Svensson fortfarande är het och varför SD är så jävla kassa.

Kom gärna dit, det är fritt inträde och Kristian Antilla ska spela också. Efter läsningen tar jag ett tåg till Stockholm. Det är jävligt coolt att bo där, säger dom.

Tid: 18:30
Plats: Elektronen, Industrigatan 2 i Kungsbacka.

Tills dess lite halländsk storartad poesi av dessa fagra varbergsflickor:

2 comments:

Klara said...

Det var så jävla bra! Tack för att du kom!

Anonymous said...

maste kolla:)

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se