Thursday, November 19, 2009

Skam och förvirring

Det skrivs inte så många böcker om skam
säger Smilfinksmannen
medan en alkoholiserad eritrean vid bordet bakom
säger något om fotbollsmatchen
som ingen bryr sig om

Det kommer SMS
om att pass på Huddinge
det är dialekt och betyder strunta i

Jag läser det högt
samtidigt som jag tänker på
den där The Tough Alliance-låten
om att man inte får leka med elden

Det finns en bok om skam
det är en psykolog som är svensk
men som bor i Finland
som har skrivit den

Smilfinksmannen minns inte namnet
på psykologen
men den är bra
boken alltså
det är inte fotbollsmatchen

Dom har anställt en ny servitris
på Pub Fridhem
hon är nervös
och ägaren som står i baren
tittar irriterat på henne

Jag pekar på bordet bredvid
säger till Smilfinksmannen
att jag satt där förra veckan
med en ungrare som jag gillar

En alkoholiserad man
som inte är eritrean
säger att han tror
att Skottland blir självständigt
inom fem år

Den där boken om skam
är väldigt köttig
man får läsa den långsamt

Charles Bukowski måste ha ljugit
väldigt mycket
i sina böcker
säger Smilfinksmannen
det förstod han inte på gymnasiet

Servitrisen frågar
ifall vi vill ha något mer
det vill vi inte

Jag läser SMS:et igen
tyst för mig själv
det var faktiskt
The Tough Alliance
som sjöng det där
om att inte leka med elden

Jag förstod inte resten av texten
gillade mest trummorna
och resten av musiken

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se