Sunday, January 03, 2010

Det finns ingen kärlek i Göteborg

Maria sa
att hon var ensam
på ett hav av människor

Och jag förstod henne
för ingen hälsade på mig

Funderade på käftsmällen
men det funkade inte
funderade på att slänga ut
deras stereo
från andra våningen
eller mig själv från den sjunde
men det funkade inte heller

Vi var tillbaka på mellanstadieskolgården
fast klockan två på natten

Och jag skulle inte ha lyssnat
på den där a-lagaren
när han sa

”Låt kärleken guida dig”

För kärleken tog ett pendeltåg
till en kranskommun
för att käka tacos

Kärleken drog pistol
på ett sunkhak nånstans

Kärlek tog en taxi
och skrev in sig på psykakuten
som en borderlinebaby

Petter sa
att det var kallt som fan
på stationen

Och jag höll med
för det knuffades och gruffades
i Pressbyråkön

Jag gick ut vid rälsen
och kände polarkylan
innanför bröstet
och på händerna

Vi var tillbaka på istiden
där inte ens brinnande hjärtan
gick att rädda

Jag borde inte ha lyssnat
på coverbandet
som sjöng

”Love is all around me”

För kärleken
kastade bearnesedipp
på Mc Donalds

Kärleken drack
tio stycken femtvåor Sofiero
på buss nitton till Backa

Kärleken gapade och skrek
och dömdes
för lagen om hets mot folkgrupp
någon månad senare

Gugge sa
att han skulle vänta på mig
på Bar Mona-Lisa

Och jag blev glad
för någonstans
borde väl kärleken dyka upp
och gråta ut

Jävla kärleken
den har lurat mig
allt för många gånger

Och jag har börjat tröttna nu
på att hela tiden
luras tillbaks

Jag borde lyssna mer
på dom som verkligen
tycker om mig

På hon som sa
att jag får dålig energi
av Göteborg

På Frillesåsligan
hjärtat bultar på riktigt för

Jag borde sluta
vänta på käftsmällen

Kärleken finns inte
för Göteborg
är bara bakgator

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se