Sunday, January 10, 2010

Kristustanten på Fridhemsplan



Ni kommer dö i synd
skriker kristustanten på Fridhemsplan
men jag sitter ensam
med darrande händer
och känner mig inte träffad alls

Alkoholisterna på parkbänken intill
verkar inte heller bry sig
jag säger tyst för mig själv

Åh, du nya sköna värld

Jag hade sett dig torka bord
någon av kvällarna innan
medan dom sjuttonåriga Söderungarna fikade

Jag hade ätit gott
och druckit gott
och sett ut över Skånegatan

Det hade snöat
jag hade nypt mig i armen
för att inte tänka på sommaren

Vi hade legat med varandra sen
det hade varit helt fantastiskt

Ni kommer brinna i skärselden
fortsätter kristustanten
men jag väntar på fyrans buss
helt själv
fast jag orkar inte säga det till henne

Alkoholisterna skrockar lite
om polarkyla och vargjakt
jag kan inte få nog
av det Tetrisliknande spelet i mobilen

Highscoret blir allt svårare att bräcka

Jag hade knackat på
och blivit insläppt
dina väggar hade blivit vita

Du hade kysst mig
jag hade kysst dig tillbaks
eller så var det jag som kysste dig
och du som kysstes tillbaks

Vi hade legat med varandra sen
det hade varit helt fantastiskt

Du är djävulens skapelse
ryter kristustanten
jag fumlar fram mitt SL-kort
det är flera veckor kvar
tills att det ska förnyas

En av alkohollisterna frågar nervöst
vem av oss
kristustanten syftar på
men bussen kommer
och varken hon eller dom andra
SL-kort, remsa eller SMS-biljett

Jag kliver på ensam

Rullar långsamt över Västerbron
du håller på att ta över mitt huvud nu
och det känns bra

Vi kommer ligga med varandra ikväll
och det kommer vara
helt fantastiskt

Åh, du nya sköna värld

Det känns som om jag vill fastna i den

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se