Friday, March 05, 2010

En slags pressrelease


STOCKHOLM 100305

Efter sommarens sammanbrott och resning sa jag i en intervju i någon av lokaltidningarna hemma i Nordhalland att jag hade tagit ett uppehåll från poesin. Jag skulle fokusera på filmmanuset som blev ett romanmanus och jobba med det jag jobbar med på riktigt. Men jag hade fel. Som så många gånger. Jag fortsatte leka med poesin, som en husgud brukade kalla det. Lade varsamt in mina alster i ett dokument i laptopen.

En decembersöndag vandrade jag och Okomesonen, en återfunnen gammal bekant från de skadeskjutna dagarna hemma i Halland som numer huserar i Stockholm, hem till honom över Västerbron. Vi hade spelat in en läsning av hemlängtansdikten ”Västerbropatetik”. Jag sa det inte till honom men jag tänkte det. Det var dags att sammanställa en liten diktsamling igen. Inte för att det på något sätt finns en gigantisk åhörarskara som suktar efter det. Snarare för att jag kände att jag hade kommit någonstans. Känslan av att sätta punkt och den grejen. ”Sanningen kommer vara ett pekoral” är däremot inget bokslut. Det är snarare en början. Jag har gått tillbaka till det gamla ”demo-formatet” och hoppas att inom ett år ge ut ytterligare en samling i samma format för att sedan ge ut en pocket igen.

I samband med att jag släpper diktsamlingen anordnar Rivaliserande stenar utd. en tillställning på Kontiki Slottsskogen i Göteborg den 10 mars med start klockan 19:00.

På scen kommer 2009 års svenska mästare i Poetry slam, Oskar Hanska, att inleda kvällen.
Oskar och jag har under åren haft ett minst sagt ambivalent förhållande till varandra. Under mellandagarna gjorde vi för första gången något på riktigt ihop då vi bosatte oss i min och syrrans skrivarstuga i Frillesås och producerade ”En dikt om dagen” som finns som en slags miniserie på Youtube.

Därefter tar mina barndomsvänner, Petter och Erik, och deras fantastiska band Fakesnake över. Det känns hedrande då Petter och Erik fortfarande är mina bästa vänner och dessutom förekommer i åtskilliga av mina dikter. Att Fakesnake sedan är ett vansinnigt bra band gör saken knappast sämre.

Sedan är det dags för mig att läsa ur den nya diktsamlingen. Det blir en lite annorlunda uppläsning då förhoppningen är att min arvtagare inom den så kallade Frillesåspoesin även kommer att delta.

Sista akten är kollegorna i Kapten Hurricane. Det makalöst bra bandet som för närvarande jobbar på ep:n ”Dalsländskt kokain”. Den 20 mars åker undertecknad och Kapten Hurricane till Åland med bandet Leo med Lådan för att uppträda på klubben Bastun. Det blir nog bra. Kapten Hurricane och jag känner ju inte varandra så väl egentligen men dem är ändå, likt förbannat, en del av Rivaliserande stenar numer.

DJ under kvällen är min vän Anna som följer med mig ner från Stockholm.

Mer info om själva releasen hittar du här: http://www.kontiki.nu/klubb.php?id=290


”Sanningen kommer vara ett pekoral” kostar 80 kronor. Recensionsex går också givetvis att beställa.

Efter lanseringen hoppas jag kunna jobba vidare med mitt romanmanus och färdigställa en kortfilm. Vi får dock se hur det blir då mitt riktiga jobb tar allt mer tid i anspråk.

1 comment:

Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se