Tuesday, March 09, 2010

Shakira och dom andra

Go with the flow
och säga till den värdelösa självkänslan
att lämna farstun
och stänga dörren om sig

Springa runt med den där
bla, bla, bla
I want your love
i skallen

Ropa öknamn
åt det förflutna
och säga upp sin prenumeration
på tidningar man aldrig läser

Ta en blank valsedel
och skriva
"Jag ger mig"

Ligga sked
hugga ved
påstå sig vara bäst
på fler saker än att ligga

Om Shakira
kom hit och dansade
hade jag skrattat åt henne

Om Shakira
kom hit och pratade svenska
hade jag bara fortsatt skratta

Om Shakria
kom hit och sa
att hon ville vara min kompis

Hade jag tagit buss fyra
bort till Pub Fridhem istället

Go with the flow
byta dialekt
beroende på vem
man pratar med

Småljuga för att verka
mindre intressant
andas tungt
och gråta i sömnen

Minnas Göteborgskravaller
Honey Monster-reklamen
och annat banbrytande
i tider av sorg och saknad

Hämta posten
ändra riktning
hoppa jämfota
för att verka speciell

Tänka på döden
minst fem dar i veckan
använda ordet hata
när man egentligen
tycker om någon
väldans mycket

Om du hade stått här
rakt framför mig
hade jag kanske hånflinat
och spelat utvecklingsstörd
dom första fem minuterna

Om du hade satt dig på stolen
den där ljusblå i hallen
och knutit upp dina skor

Om du hade citerat Markoolio
"Ingen sommar utan reggae"
hade jag friat på studs

Precis som att slå en volley
liksom rakt upp i krysset

No comments:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se